DBU har lagt mærke til Forældre Barn Bold

30. april 2018 kl. 11:19

50 NYE BØRN KLAR FRA START

Da et nyt hold i Aarslev BK, som er møntet på børnehavebørn, startede op i april, tiltrak det 100 mennesker til klubbens bane. De næsten 50 børn havde nemlig også taget deres forældre med!

I Aarslev Boldklub har man ligesom i flere andre fynske klubber rykket grænsen nedad og fundet et nyt marked med stort medlemspotentiale. Børn i alderen 3 til 5 år og deres forældre er siden starten den 11. april mødt talstærkt op på banen i Aarslev. Når der er Forældre/Barn Bold på programmet tiltrækker det nemlig over 100 mennesker på klubbens kunststofbane.

Klubben har tidligere haft et tilbud om ”Sandkassebold”, men her skulle børnene være 5 år for at kunne være med. Med Forældre/Barn Bold  rykkes grænsen helt ned til de 3-årige børn, og hovedformålet er at give børnene og deres forældre en mulighed for at stifte bekendtskab med foreningslivet gennem fodboldleg.

Vi har været så heldige at kunne rekruttere hele seks trænere til holdet, som også alle har børn med på holdet. De deler træningen op i forskellige stationer, så der er plads til de mange mennesker, og her bliver instruktørmanualen fra Bold & Bevægelsesmaterialet brugt rigtig meget, fortæller Per Bak Rasmussen, som er aktivitetsansvarlig i Aarslev Boldklub.

En målrettet indsats har skabt den store succes
Den kendte sportsvært Heidi Frederikke Sigdal har en fortid i Aarslev Boldklub, og da hun gerne ville gøre noget godt for sin barndomsklub, aftalte hun med klubben at lave en indsamling, hvor pengene skulle gå til at gøre noget særligt for områdets børn. Der blev indsamlet kr. 14.000,-, som blandt andet er blevet brugt til at indkøbe redskaber, som kan gøre træningen for de allermindste endnu bedre, og desuden har der været plads til at gøre tilbuddet gratis at benytte i år.

Klubben har siden indsamlingens start lavet en målrettet indsats for, at det nye klubtilbud skulle blive en succes. Der er blandt andet lavet plakater, som har været sat op i områdets børnehaver, og der er blevet lavet Facebookopslag, som har reklameret for det nye hold. Alt sammen resulterede altså i, at der dukkede hele 47 børn op til den første træning sammen med deres forældre og hele 51 børn til træning nummer to.

Holdet kan blive et kæmpe aktiv for klubben
Alle de mange nye børn giver os et håb om, at vi kan få nogle bredere hold fra de helt små årgange af. Med det nye tilbud kan vi få børnene ind som medlemmer noget før, og det giver os især håb om, at vi kan skabe større pigeårgange i klubben, end vi før har kunnet, fortæller Per Bak Rasmussen.

Udover at vi får mange flere børn ind som medlemmer, så er der også den fordel, at forældrene er med. Der er det vores håb, at de vil være med til at tage del i klubben, når der er større eller mindre opgaver som skal løses, fordi de får et nært forhold til klubben, afslutter Per Bak Rasmussen.

DBU har udarbejdet træningstilbuddet ’Bold & Bevægelse’, der netop er målrettet 2-4-årige børn samt deres forældre. Formålet er at give inspiration til sjove måder at træne børn fra den yngste målgruppe. Der findes blandt andet en instruktionsmanual, hvor der er tips og vejledning til instruktøren.

Her kan du læse mere om Bold & Bevægelse og få inspiration til opstart af fodbold for de yngste børn.
Af: Sarah Hoffmann - 30. april 2018, 09:29